Egészségesebb mindennapok súlytöbblet nélkül – válts mediterrán étrendre!

A mediterrán diéta egyáltalán nem szigorú szabályokon és drasztikus változtatásokon alapul, sokkal inkább a jól megválasztott ételeken és mennyiségeken. Nem fogyókúra, hanem életmód!

Mire jó a mediterrán diéta?

  • Egészségmegőrzésre,
  • Karcsúság megtartására,
  • Lassabb ütemű, ám egészséges, tartós fogyásra,
  • Az igazi ételek ízének újra-felfedezésére.

Nevét arról kapta, hogy alapvető összetevői közt a mediterrán népek, olaszok, spanyolok, franciák, görögök, portugálok által fogyasztott ételek szerepelnek.

Alapelvek és összetevők

A mediterrán diétában a sokszor kevés elvére építenek – igen, imádnak enni, de nem gurulnak el az étkezések után, mivel kisebb adagokat fogyasztanak. Egyél te is napi ötször, és igyekezz minden étkezésedkor zöldséget vagy gyümölcsöt is enni!

A lehető legkevesebb feldolgozott élelmiszert engedélyezi ez a diéta. Mindenképp kerülni érdemes például a felvágottakat, a virslit, a ketchupot, illetve a cukros és tartósítószeres ételek-italok sem illeszkednek bele.

Ezek helyett természetes, feldolgozatlan összetevőket válassz! Helyi termelőktől itthon sem lehetetlen a diétába illő, mégis lokális alapanyagokat beszerezni. A mediterrán vidékeken ilyen szempontból sokkal tudatosabbak az emberek, előnyben részesítik a termelői piacokat a szupermarketek kínálatával szemben.

Amit a mediterrán diétában enni érdemes, makro-tápanyagok szerint

Fehérjeforrások

  • szárnyasok,
  • tengeri halak és herkentyűk,
  • sovány tejtermékek: joghurtok, sajtok,
  • hüvelyesek,
  • magvak.

Szénhidrátforrások

  • durumbúza-termékek,
  • teljes értékű gabonatermékek,
  • zöldségek,
  • friss gyümölcsök.

Zsírforrások

  • napi szinten: olívaolaj, olívabogyó,
  • heti 2-3 alkalommal: tojás,
  • heti 1-2 alkalommal: vörös húsok.

Ízesítésre használj rengeteg zöldfűszert!

mediterran etelek - harmónia egészség és mozgásstúdió

Emellett a folyadékbevitelről se feledkezz meg.

Napi 2-3 liter víz legyen a minimum. Reggel ihatsz 2 dl frissen facsart, rostos juice-t is, mértékkel, kevés tejjel a kávé is belefér, illetve heti 1 pohár vörösbor eszerint az étrend szerint nem árthat meg.

És a nassolás…

Nassolni természetesen ezeken a vidékeken is szeretnek, de diszkréten teszik. Népszerűek a pohárkrémek, illetve minden gyümölcsös desszert, és szeretik a leveles tésztából készült süteményeket is – de csak mértékkel! 

Ami pedig a legfontosabb: mindezt körülbelül feleannyi cukorral eszik, mint ami itthon jellemző. Ez nem jelenti azt, hogy a mediterrán népeknél semmi hizlalót nem találsz, de a vidék ízein alapuló diéta értelemszerűen nem a spanyol churrosról, vagy a francia croissant-ról szól.

Mediterrán diétába illeszthető fogások

Caprese saláta: mozzarella sajt, paradicsom, friss, bazsalikom, olívaolaj.

Gazpacho leves: a spanyolok hideg, frissítő zöldség krémlevesére rengeteg recept van – paradicsomot, uborkát, paprikát, hagymát szinte mindben találsz.

Tzatziki saláta: a görögök joghurtos uborkasalátája szuper nyári vacsora lehet.

Ratatouille: a padlizsán és a cukkini miatt igencsak kiadós a francia lecsó, mégsem hizlal.

Grillezett zöldségek sült hallal: ennél jellemzőbb mediterrán ételt aligha találni.

Risotto: az ezerarcú étel népszerű verziója gombával készül.

Válaszd te is a mediterrán diétát, hiszen szívvédő, értisztító, vérnyomás-helyreállító hatása is lehet, ráadásul gazdag az egészséges, immunerősítő összetevőkben is.

Alakod és egészséged titka 70%-ban az étkezés, de a mozgást se hagyd ki az ideális formáért! A Harmónia Egészség- és Mozgásstúdióban további életmódtanácsokkal, emellett extra intenzív edzésformákkal (Powerplate, Geoway infrabicikli) várunk. 

 

Címünk: 1152 Budapest, Szerencs utca 53. 

Bejelentkezés: 06-20-413-6628

Vélemény, hozzászólás?